VERANTWOORD MEDIAGEBRUIK

Wat is verantwoord mediagebruik?
Onze kindjes worden al van kleins af aan geconfronteerd met verschillende vormen van media. Hier kunnen we in onze huidige maatschappij niet meer onderuit. Mediagebruik kan zeer boeiend en leerrijk zijn voor je kind, mits rekening te houden met enkele aandachtspunten.

Waar wij hier willen op ingaan is de schermtijd. Deze schermtijd beperken in tijd is 1 van de kenmerken van verantwoord mediagebruik, maar er zijn ook andere. Om dit toe te lichten maken wij gebruik van de mediadiamant (zie afbeelding). Wie meer info wenst over deze mediadiamant, kan een kijkje nemen op:
https://www.mediawijsheid.nl/wp-content/uploads/sites/4/2020/02/1-5_MediaDiamant-brochure-webversie.pdf

Mediagebruik in de kinderopvang
Ook in de kinderopvang zal je kind op een bepaald moment in contact komen met beeldmateriaal. Al zullen wij geen schermen aanbieden aan de baby’s of kruipers. In onze kinderopvang zal je kindje ten vroegste als peuter beeldmateriaal te zien krijgen. Dit zal nooit zomaar zijn. Wij zetten geen kindjes voor het scherm om zich wat bezig te houden maar wel om onderstaande redenen:

  • om een thema te verduidelijken
    vb: Tijdens het thema pasen kijken we naar een filmpje over een kuikentje dat geboren wordt.

  • om taalontwikkeling te stimuleren
    vb: In plaats van een boekje voor te lezen bekijken we een filmpje als luisterverhaal waar enkele nieuwe woorden worden geleerd.

  • om het inlevingsvermogen te verhogen
    vb: In de leefgroep is er een kindje dat een broertje of zusje heeft gekregen. Om ervoor te zorgen dat alle kindjes begrijpen hoe het is om een baby in huis te hebben kijken we samen naar het verhaaltje van ‘mama en baby’.

  • om de fantasie te triggeren
    vb: Onze kindjes spelen in de zomer graag in de zandbak met vormpjes (zeesterren, visjes,…). Om hun fantasie te triggeren kijken we naar een filmpje over de onderwaterwereld.

  • om in te spelen op de interesses van de kinderen
    vb: een kindje vertelt tijdens het onthaalmoment over een groot graafmachine dat hij gezien heeft. We kijken samen naar een filmpje waarop ze grote graafmachines te zien krijgen.

  • om leren om te gaan met gevoelens en emoties
    vb: We leren kindjes verschillende basisemoties (boos, blij, bang,…). We kijken een filmpje waar deze bepaalde emotie in voorkomt, bijv; Kaatje en Kamiel zijn bang voor het onweer.